YouTube

YouTube videoreklamer er ikke kun irriterende …

Kan du huske sidste gang du ikke klikkede væk fra en YouTube reklame? Indrømmet, det sker sjældent, MEN forestil dig at reklamen var for et produkt der relaterede til din interesse for eksempelvis cykling, sejlsport, biler eller fotografering? Så var du sikkert blevet hængende lidt længere.

Der ligger guld gemt for de virksomheder der giver sig i kast med videoreklame på YouTube, og som formår at ramme den rigtige målgruppe. Lykkes det kan især mindre lokale virksomheder få meget høj return on invenstment til priser der ligger LANGT under niveauet for almindelige TV-reklamer – og med høj og målbar effekt.

Effektive YouTube videoreklamer er dem folk vil se videre også efter de 5-6 obligatoriske sekunder, og som er del af en gennemtænkt re-marketing plan, der sørger for at potentielle kunder gentagne gange eksponeres for din video, eller versioner af den, indtil de køber.

Mund zu Mund Media leverer korte reklamevideoer som målgruppen ikke klikker væk fra, og vi tager hånd om planlægning, videoproduktion, teknisk opsætning og publicering af din reklamevideo. Du skal bare læne dig tilbage og se effekterne af din investering

Læs mere om:


Sådan fungerer YouTube videoreklame

YouTube videoreklame findes i tre typer videoreklamer

  1. TrueView – Instream ads
  2. TrueView Video discovery ads
  3. Bumper ads

Instream ads er de videoreklamer der optræder inden en video, og som kan skippes efter fem obligatoriske sekunder, og man betaler først efter at reklamen er set over 30 sekunder. Herved får man 30 sekunders gratis reklame, hvis folk klikker væk inden dette tidsrum, som giver instream reklamerne en stor fordel.

Discovery ads hed tidligere in-display ads og er videoannoncer der optræder i forbindelse med søgning på et emne i YouTubes søgefelt. Det er altså en videoreklame som en person aktivt skal klikke på for at se indholdet, og de der klikker må derfor betragtes som mere potentielle købere af produktet eller servicen.

Bumper ads er YouTubes nyeste og korteste format inden for videoreklame, og reklamerne er højst seks sekunder lange, og ligger foran almindelige videoer, uden at der kan klikkes væk.

Hvilke formater der er bedst er der ikke noget entydigt svar på, og det afhænger af produktet, målet for annoncen og budgetet, men mange rapporter peger dog på, at annoncer der giver mulighed for at klikke væk, bliver opfattet mere positivt end de påtvungne reklamer.

Videoreklamerne publiceres via Googles avancerede annonceplatform AdWords, og man har dermed hele Googles annonceapparat og detaljerede viden om sine brugere til rådighed. Dette giver annoncørerne mulighed for at målrette og spore effekten af sine annoncer med meget høj præcision.


Produktionsproccesen af en YouTube videoreklame

Mund zu Mund Medias videoreklamer er mindre produktioner, der kan forberedes, optages og efterbehandles i et smidigt produktionsflow, langt for den klassiske reklamfilms kæmpestore set-up

Derved kan også mindre virksomheder få fordelen af at anvende levende billeder til reklame og markedsføring i stil med TV-reklamen, bare til en væsentlig lavere pris.

Forarbejdet med analyse af mål og målgruppe og udarbejdelse af koncept, historiefortælling, manuskript og storyboard, er stadigvæk en del af processen. Men færre hænder er involverede og udstyret er enklere, hvilket trækker produktionstiden op og prisen ned.

Du kan læse mere om processen for produktion af en reklamevideo her (link til personlighed og troværdighed..), der altid starter med en grundig samtale om ønsker og forventninger til videoreklamens effekt. Denne screening er med til at klarlægge, om videoreklame overhovedet er den rette løsning for kunden, og nogen gange anbefaler jeg at bruge pengene på andre former for online markedsføring.


YouTube videoreklame de unge gider se

Det er næppe forbigået nogen forældres opmærksomhed, at YouTube er populært blandt børn og unge, og ifølge DR Medieforsknings 2016 rapport, er 70 % af de 9-12-årige dagligt på YouTube, og de 15-19-årige YouTube og Netflix som deres foretrukne TV-kanaler.

Men lad os også være ærlige: Oftest klikker både unge som ældre hurtigst muligt væk fra en YouTube reklame, og adblockers bliver stadigvæk mere populære i browserne. Så hvordan får man folk til at se hele ens reklame?

Grundlæggende minder en succesfuld videoreklame om de videoer, som de unge allerede ser, og den indeholder svar på deres behov og interesser. Man skal huske på, at videoreklamen er i hård konkurrence om de unges opmærksomhed med ikke-betalte videoer, og at reklamen skal indgå naturligt i det ” sociale rum” de unge har sammen på YouTube, hvor man bl.a. i stor stil følger specifikke kanaler med unge populære videobloggere. Dette YouTube forbrug, skaber også en fælles reference for de unge uden for YouTube, og at blive en del af dette univers bør være en målsætning for ethvert brand. Red Bull har gjort det inden for actionsport, men effektiv branding der skaber genkendelse, kan også opnås i mindre skala.

En videoreklame må ikke blive en ubuden gæst på de populære kanaler (der i øvrigt selv tjener penge på videoreklamerne), men skal følge den ofte muntre tone of voice som videoerne anvender.

Jeg giver her tre eksempler på hvordan butikker med unge som målgruppe, kan markedsføre deres produkter i en YouTube annonce, hvor historiefortælling, budskab, brand, produkt og butik er tænkt ind i en kort video, befriet for de eksplicitte opfordringer til køb man ofte ser i lokale TV-reklamer:

Skatebutikken: En skateboard butik der vil markedsføre en ny skateboard serie til unge skatere, laver en video med en ung dygtig skateboarder, der forklarer og viser hvordan man laver en række populære skateboardtricks, vist på de nye skateboards. Musik og klipning minder om de populære skateboardvideoer.

Tøjbutikken: En tøjbutik for unge piger producerer en munter video i stil med videoblogger formatet, hvor unge, kønne, piger køber tøj i tøjbutikken, og iført tøjet efterfølgende viser hvordan man pynter den flotteste festdrink. Tøjet er statister i en beretning om jævnaldrende på vej til fest, og butikkens navn indgår tydeligt men diskret i videoen.

Gamingbutikken: En spilbutik for konsolspil med drenge og unge mænd som primære målgruppe, vil reklamere for en række nye spil og lader en af sine karismatiske ekspedienter gennemgå butikkens fem mest populære spil med tips til at få en høj score.

YouTube reklamevideoen: 40 sekunder til 2 minutters præsentation af produkt og services, der præsenteres eller vises af en karismatisk medarbejder eller skuespiller. Grafik, musik og tekster anvendes


YouTube videoreklamer som de lidt ældre gider se

Mennesker over 30 år anvender YouTube anderledes end unge, og har bl.a. ikke det samme sociale fællesskab omkring de videoer de ser. Man søger og ser videoer relateret til specifikke interesser og hobbies, og til at søge svar på praktiske problemstillinger.

Lokale butiks- og virksomhedsannoncører har gode forudsætninger for succes med videoreklame på YouTube, ved at producere en eller flere how-to videoer, hvor brand og produkter indgår.

Jeg giver her nogle eksempler på videoreklamer, der anvender sig af how-to formatet:

Sejludstyrsbutikken: En butik der sælger udstyr til sejlbåde, vil reklamere for et nyt rengøringsprodukt, og en ekspert viser hvordan man fjerner mug og pletter fra en bådpressening ved at anvende produktet.

Garnbutikken: Kvinder der strikker søger også efter tips og vejledning på YouTube, og denne amerikanske strikkebutik havde stor succes med denne søde og hyggelige reklame

Cykelbutikken: En cykelbutik med triathlon cykler, vil reklamere for sine bedste cykler under 15.000 kr. til begynder triathleter på jagt efter sin første cykel. Butikkens ekspert gennemgår tre af butikkens cykler, og viser hvad man skal tænke på ved køb af sin første tri-cykel.

Køkkenudstyrsbutikken: For de grillglade mænd får man altid opmærksomhed ved en kombination af ild, rødt kød og blankt metal


Priser for produktion og opsætning af en videoreklame

Hvis du vil vide mere om mulighederne for videoreklame på YouTube, så send mig gerne en mail via linket herunder eller lad os tage en live-chat. Du kan se priser under linket her