Evergreen video tips du bør kende

I denne artikel får du mit bud på en række videotendenser, du altid bør forholde dig til, når du skal producere video til sociale medier, hjemmesiden eller andet.

Udgangspunktet for effektiv anvendelse af videomarketing er selvfølgelig godt og relevant indhold, så lad os starte med det mest basale, nemlig videostrategi, videoens indhold, udgivelsesfrekvens, dataanalyse og videoannoncering.

Evergreen videotendenser du altid bør forholde dig til

1. Videostrategi

Ordet strategi kan let lyde som et slidt buzzword, men er basalt set din langsigtede plan for, hvordan du bruger video i reklame og kommunikation. Samtidig er det vigtigt at huske, at dine videoer indgår som et naturligt delelement i din kommunikationsplan eller marketingsmix. Hav derfor styr på dine videoers hvad (hvad er det overordnet tema for videoerne?), hvorfor (hvilket behov dækker man hos målgruppen?) og hvordan (hvordan vil du præsentere budskaberne?).[VLS2]

På denne måde ved du altid, hvad vil du sige til hvem, og hvad skal de gøre, når de har set din(-e) video (-er).

Videoproduktion videoreklame strategi

2. Godt indhold

Uanset om du publicerer til Facebook, LinkedIn eller YouTube, så  bør dine videoer være relevante, hjælpsomme og gerne underholdende for din målgruppe. Det er din målgruppes behov og interesser, der bør være retningspil for videoernes indhold, og ikke lovprisninger af fortræffelighederne ved ens produkt. En midaldrende kvinde fra provinsen bliver ikke fanget af den samme type video som en skateboardsinteresseret teenagedreng med Snapchat som sit foretrukne medie.

3. Dataanalyse

YouTube analytics, Google analytics, Facebooks Audience Insights er uundværlige værktøjer, der kan fortælle dig meget om dine videoers præstationer.  Som moderne marketingsperson bør man have en basal viden om disse værktøjer.

4. Regelmæssige publicering.

Regelmæssighed i udgivelserne er helt afgørende for at seerne vender tilbage til din kanal, Facebookside etc. Uregelmæssige videoudgivelser er lidt som en købmand med gode varer, der holder sporadisk åbent for i den situation vælger kunderne en butik, hvor man ikke går forgæves.

5. Betalt videoannoncering

Behovet for at bruge penge på betalt annoncering på sociale medier er et must for at få videoerne ud til et større publikum. Rækkevidden og dermed antallet af mennesker der kommer til at se dine organiske opslag, det vil sige ikke-betalte, opslag, er efterhånden ikke værd at nævne medmindre du har en enorm side som eksempel DR.dk eller er en kæmpe influencer som Benjamin Lasnier. 

 der bred enighed i branchen om, at firmaer er nøde til at supplere deres organiske indhold med betalt annoncering.

6. DIY-videoproduktion

Godt videoudstyr er nu allemands eje, og det skyldes ikke mindst, at selv enkle opsætninger som en iPhone på en tripod med en ekstern mikrofon giver fine billeder og god lyd. Stadig flere bruger enkle videoredigeringsprogrammer som iMovie, Camstasia eller nogle af de onlinebaserede redigeringsprogrammer, som nævnes senere i teksten,  

Samtidig udvikler Facebook og YouTube fortsat deres platforme, så de bliver endnu mere brugervenlige med gode integrerede redigeringsprogrammer (YouTube), live-video, filtre, augmented reality og  meget andet, der kan piffe den hjemmelavede video op.

7. Video på Instagram frem for Facebook

 Ifølge Forbes er Instagram langt foran, når det kommer til brugerinteraktion, og det giver ideelle forudsætninger for virksomheder med visuelle produkter, eksempelvis tøj og smykker, der kan vises som både video og billeder i Instagrams newsfeed og i Stories.

8. Drop de lange videoer på Facebook

Glem alt om lange videoer på sociale medier. Brugerne ser sjældent mere end 15 sekunder af gangen.

9. Brug mere kvadratisk- og fuldskærmsvideo

Der er tydelige indikationer på, at fuldskærm- og kvadratisk video, er formater, bliver stadig vigtigere og begge formater fylder nemlig mere i newsfeedet og fanger dermed lettere opmærksomheden, når der hurtigt scrolles ned. Samtidig gider de fleste ikke at vende deres telefon for at få tværformatsvideoer (16:9) til at fylde hele skærmen. Fuldskærms- og kvadratisk video er mest interessant på Facebook og Instagram. Her ser vi nemlig primært video på mobilen og på farten. Selv om YouTube på desktop nu automatisk udfylder tomrummet ved siden af videoen optaget i højformat, så sidder vi oftest ned og ser YouTube-video i tværformat på større skærme og over længere tid.

facebook video produktion annoncering

10. Få undervisning i produktion af video

Selv om godt videoudstyr er blevet allemands eje er det stadigvæk et håndværk at lave gode videoer. Konkurrencen om opmærksomheden er nådesløs, og det er survival of the fittest eller survival of the most entertaining. Du bør lære at tænke bl.a. historiefortælling ind i dine videoer, lave cliffhangers, fængende intros, sjove overgange, god lyd, spændende vinkler, et godt manuskript.. Listen er lang. Kontakt os eventuelt for et videokursus, og spar dig selv mange mislykkede forsøg på at lave video. Du kan læse mere om vores mobilvideo-kurser her

11. Historiefortælling

Vi mennesker elsker historier, og du vil opleve, at folk ser mere af dine videoer, bør du gøre som de professionelle og inddrage historiefortællingselementer i dine videoer.

Vi mennesker elsker historier

Filmskabere og videoproduktionsselskaber er skolet i at fortælle historier i film og reklamer til mange hundrede tusinde kroner. De professionelle arbejder ofte med historiefortælling ud fra modeller som berettermodellen, også kendt som hollywoodmodellen.  Her integreres de klassiske historiefortællings-elementer, anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og udtoning, som i denne dygtigt udformede IKEA-reklame.

I skarp kontrast til produktionskvaliteten fra de store produktionsselskaber, står de fleste videoer på sociale medier og YouTube. Her er videoerne ofte lavet af autodidakte mennesker, der har lært sig at lave video for at få deres budskab ud. Men at anvende de klassiske greb fra historiefortælling, er ikke begrænset til de professionelle, og  selv enkle og korte videoer helt ned til 20-30 sekunder.

12. Videoreklame på YouTube

Facebook gør det stadig lettere for uerfarne at lave annoncer på Facebook og Instagram. Annoncepladsen er begrænset og det er klogt at sprede sit annonceringsbudget ud på andre kanaler. Mange annoncører har i årevis undgået YouTube til deres videoreklamer, måske fordi man tænker at YouTube kun er for store virksomheder og filmtrailers. Men det er ikke svært at slå en reklamevideo op på YouTube og stadig flere firmaer får øjnene op for muligheden. Videoreklamerne publiceres via Google Ads, og kan som på Facebook  målrettes til et meget specifikt publikum.

14.  Influencers

At være influencer er blevet en karrierevej, der dygtigt udnyttes af mange især unge mennesker, der hårdt arbejdede producerer videoer, præcist skåret til deres målgruppe. PR-, marketing- og annoncerings-bureauer har for længst fået øjnene op for de unges mennesker evne til at nå ud til mange på en sjov og troværdig måde. 

Micro influcencers er primært unge mennesker med loyale følgere på YouTube og Instagram og med et kanalindhold, der ofte kredser om mode og livsstil. De populære unge YoutTubere og Instagramere har følgerantal der ikke helt matcher de store udenlandske ditto-influencers med millioner af fans. De danske MIs ligger typisk på 40- nogle hundrede tusinde abonnenter eller følgere. Via bookingbureauer eller ved at kontakte en influencer direkte, kan man indgå i et formaliseret samarbejde, såkaldte brand deals, hvor influenceren inddrager dit produkt i sine videoer og dermed stiller sin troværdighed og følgere til rådighed mod betaling.

15.  Live video

Live video tilbydes af alle de sociale medier, og ved et tryk på en knap er du ude live til dine følgere. Det er en sjov funktion, der kan give meget opmærksomhed, men det rå format for forberedes, hvis man repræsenterer en professionel virksomhed. Ellers kan du hurtigt blive en kamera-viftende amatør-ambassadør for din virksomhed, der helt sikkert ikke vil biddrage til din forfremmelse. 

16. TikTok

Det kinestisk ejede sociale medie, der hed Musical.ly i begyndelsen, opsluger de unge mennesker fuldstændig. Med den glade, friske og personlige stil virker de til at udmanøvrere både Instagram og Snabchat når det kommer til korte videoer. Skal man lave video til TikTok? Hvis du tilhører boomer-generationen, så skal du HELT sikkert ikke. Dine videoer vil falde igennem med et brag. 

17. Lær at klippe

Klipning er et håndværk i håndværket og jeg anbefaler, at du lærer nogle basale skills, så du kan lave gode intros, har styr på lyden, kan lægge lidt grafik indover og klippe de rigtige steder. Adobe Premiere Pro eller Final Cut Pro er de store professionelle programmer med uendelige muligheder, men du kommer også langt med eksempelvis iMovie.

At producere sine egne videoer er sjovt, kreativ og tidskrævende. Men godt forarbejde gør en kæmpe forskel, øvelse gør mester og lidt undervisning undervejs reducerer mængden af svipsere.

God filming. 

 

Men vi skal også huske på, at Facebook i marts 2017 købte VR-headsetproducenten, Occulus for to milliarder dollars, og er skal nogen, der kan udbrede den avancerede teknologi, så er det en teknologisværvægter som Facebook.

Som almindelig videoproducent har dog man intet at bidrage med til VR, der kræver specielle kameraer og enorme computere til de gigantiske videofiler.

En bekendt der er indehaver af hele det dyre VR-udstyr beskrev den tredimensionelle oplevelse meget præcist og malerisk: ”It´s dope man”. Og denne artikels forfatter kan også opfordre til at man afprøver VR-oplevelsen eventuelt på en af de VR-caféer, der findes rundt om i København. For VR er som en håndfast oplevelse af hvordan vi kan artificielt meget overbevisende kan opleve verden.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *