Sådan laver den dygtige tømrer markedsføring på nettet

Online markedsføring på sociale medier har aldrig været lettere, og samtidig sværere. Her giver jeg nogle tips til hvad du skal tænke på ved annoncering på Facebook og Instagram med udgangspunkt i et tømrerfirma. Pointerne kan selvfølgelig overføres til andre brancher.

Tusinder søger månedligt på “dygtig tømrer” på nettet

Udover en Master i kommunikation har jeg selv en håndværkeruddannelse. Jed derfor, at håndværkere som regel er stærkere til at skabe fantastisk håndværk end til at agere dygtige tekstforfattere til egne hjemmesider og sociale medier. Det er derfor en fornuftig og intelligent overvejelse, at få hjælp til tekstskrivning og produktion af billeder og videoer som en vigtig del af sin online markedsføring. Ja, det kan vi selvfølglig hjælpe med, og du kan læse mere om videoproduktion her. Smil!

Ifølge portalen Mestertidende søger alene 40-50.000 mennesker efter håndværkere på denne portal, og konkurrencen om kunderne er hård. Dette betyder, at du som dygtig håndværkermester, tømrer, kok, VVS´er, glarmester etc. skal sørge for have gode tekster og billeder på din hjemmeside og sociale medier som Facebook, der virkelig viser hvad du kan, og samtidig inspirerer dine potentielle kunder til at klikke videre på dit hjemmesidelink

Forstå hvad kunder skriver online

Er du ofte ude blandt kunder, så ved du selvfølgelig bedst hvad der er vigtigt for dem omkring dine services. Men det kan også være godt at vide, hvad kunderne bruger af konkrete ord til at beskrive deres glæde og tilfredshed. “PÅLIDELIG, FAGLIG STOLT, KVALITET, GODT ARBEJDE, TILFREDS, GOD SERVICE” er ord, som jeg har fundet ved en skanning af overskrifterne i Trustpilot under tømrer. Disse søgeord viser hvad der er vigtige kvalitetsparametre for tømrerkunder, og det er derfor vigtigt at indholdet af hjemmeside og Facebookside tydeligt viser hvordan dit firma leverer netop dette.

Hvordan skriver man “dygtig”?

Angrib det helt lavpraktisk: Hvis det er værdien pålidelighed du vil kommunikere som tømrerfirma, så skriv eksempelvis en række korte indlæg på Facebook under overskriften “Vores 10 tillidsdogmer” som en synonym til pålidelighed. Indlæggene kan handle om hvornår I starter dagen, hvordan I afstemmer forventninger med kunder, hvordan i kvalitetstjekker, hvad I gør når der er fejl osv. I beskriver altså med ord og billeder, hvordan firmaet  i dagligdagen demonstrerer pålidelighed.

Facebook er digitalt mund til mund anbefaling

Håndværkerbranchen er per tradition i høj grad af drevet af personlige anbefalinger, som når naboen anbefaler en dygtig tømrer, der lige har lavet et skab til huset. De personlige anbefalinger, som er verdens bedste markedsføring, er nu i høj grad rykket over på nettet på platforme som Trustpilot og selvfølgelig Facebook og Instagram, hvor din tilstedeværelse her er helt afgørende for din forretning. En god ven til mig er møbelsnedker og han får 80% af sine kunder, gennem Instagram.

Hvilende hjemmeside versus en aktiv Facebook side

Det er vigtigt at forstå forskellen mellem en hjemmeside og sociale medier, hvor jeg i forhold til sidstnævnte holder mig til det ultimativt største og mest populære sociale medie, Facebook. Hvor hjemmesiden er mere statisk, og fungerer som et opslagsværk og on-line visitkort, som jeres kunder og nysgerrige kan finde praktiske oplysninger på, er Facebook anderledes. Med sine 3,5 millioner (..!) månedlige besøg er det Danmarks og verdens mest besøgte sociale medie med mulighed for dialog med kunder og interessenter. En anden vigtig funktion er, at Facebooks evne til at drive trafik over på din hjemmeside – hvis du altså har godt og interessant indhold.

Så udover at holde din hjemmeside opdateret med relevante kontaktoplysninger, beskrivelse af services, gode billeder og aktuelle referencer, er det en rigtig god ide som firma, at være aktiv på Facebook. Tømmerfirmaet Michael Andersen A/S, er med sine små 1000 følgere et godt eksempel, der meget regelmæssigt sørger for at dokumentere deres fine arbejde via oplysende og interessante billeder og indlæg samt et tydeligt link til deres hjemmeside.

Så min opfordring til håndværkerne er flittigt, at lægge gode billeder og videoer og billeder på Facebook og Instagram, og så bruge lidt penge på at booste opslagene for at give dem større rækkevidde.

God fornøjelse med det.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *